PR bemutatkozás

 

Elfüstölt esélyek –  Elindult az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. prevenciós kampánya

 

 

A dohányzás minden negyedik másodpercben egy ember halálát okozza a világon. Minden meggyújtott cigaretta egy újabb elfüstölt esély az egészséges, boldog és hosszú életre – erre szeretné most felhívni a figyelmet kampányával az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.

Hogyan fér meg egy tető alatt a hazai dohánypiac koordinálása és a megelőzés, valamint a dohányzásról való leszoktatás ösztönzése?

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény hatálybalépésével és az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. létrejöttével gyökeresen megváltozott a hazai dohánytermék-kiskereskedelem szabályozása. A törvény a dohányzás visszaszorítására számos újítást vezetett be, jelentősen lecsökkentve például a dohánytermék árusítására jogosult eladóhelyek számát, melyek a korábbi 25.000-ről 6.000-re változtak. Ugyanekkor egy zárt, ellenőrzött és nyomon követett piac jött létre, melyben a hazai kis- és középvállalkozások erősítésével 99,8%-os országos ellátás valósult meg, szakszerűbb és minőségibb kiszolgálás mellett.

Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-t a dohánypiaci szereplők jól ismerik, hiszen a Társaság egyik fő tevékenysége a dohánytermék-kiskereskedelem szervezett működésének előmozdítása, a piaci koordináció. Ezen túl a törvény alapján számos egyéb feladatot lát el, többek között aktívan foglalkozik pályáztatással, koncessziós szerződések megkötésével, kezelésével, országos ellenőrzéssel, a kiskereskedők szakmai képzésével, dohánytermékek nyomonkövetéséhez kapcsolódó egyedi azonosítók kibocsátásával. A Társaság további feladataként nagy hangsúlyt fektet a prevencióra és egészségvédelemre.

Prevenció a fiatalkorúak körében

A Nemzeti Dohányboltok rendszerének bevezetésével, a közterületi és zárt térben való dohányzás szabályozásának szigorításával egy pozitív folyamat figyelhető meg a dohányosok számának csökkenését illetően Magyarországon. A tendencia erősítéséhez fontos, hogy a fiatalok időben megismerjék a dohányzás kockázatait, ezért a Társaság 2018-ban támogatóként csatlakozott egy már korábban is futó komplex edukációs programhoz. A Ne gyújts rá! Világnap alkalmából a Társaság a kormányhivatalokhoz 20 darab, a cikiacigi.hu szoftvert tartalmazó hordozható érintőképernyős számítógépet és 10 darab, a dohányzás okozta betegségek tüneteit bemutató bábut juttatott el. Utóbbi életnagyságú testrészeken mutatja meg, hogy milyen szörnyű következményekkel járhat a dohányzás. A támogatás keretében átadott prevenciós csomagok célja, hogy a program elemek minél több iskolában elérhetővé váljanak a gyerekek számára, ezért azokat bármely oktatási intézmény ingyenesen kikölcsönözheti a kormányhivatalokból. Mindeközben 180 óvodai programdoboz gyermekcsomag is átadásra került óvodák részére, hogy a legfiatalabb korosztály játékos formában ismerje meg a dohányzás ártalmaival kapcsolatos üzeneteket. Ezen csomagok több éven át történő felhasználásával közel 36.000 gyermek részvételét teszi lehetővé a programban.

Elfüstölt esélyek

2019-ben a szélesebb körű és hatékonyabb kommunikációra nagyobb hangsúlyt fektetve az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. egy komplex médiakampányt indít el a megelőzés és egészségvédelem jegyében. Az idei kampány fő célcsoportja a fiatalok, akiknél a dohányzásra való rászokás megelőzése a legfőbb cél. A kampány természetesen szól a már dohányzó fiataloknak és felnőtteknek is. Éppen ezért egy olyan komplex, univerzális üzenet megalkotása volt a feladat, amely egyformán képes megszólítani a különböző hátterű, életkorú, potenciális és gyakorló dohányosokat is. A kampányt megelőző fókuszcsoportos kutatás rávilágított, hogy a fiatalok eléréséhez nem elegendő a már ismert, egészségkárosító tények kizárólagos sulykolása, azaz a klasszikus elriasztó kampány. Ugyanis a fiatalok még mindig menőnek tartják a dohányzást és nem igazán érdekli őket a káros szenvedélyük egészségkárosító hatása, nem foglalkoztatja őket a felelősség és a számukra messzinek tűnő jövőkép. Úgy gondolják, hogy velük nem történhet meg az, amit a dohánytermékek csomagolásán olvasnak, illetve olyan távolinak értékelik a lehetséges következményeket, hogy nem éri el az ingerküszöbüket ez a téma. Éppen ezért egy formabontó, kevésbé sablonos prevenciós kampány született „Elfüstölt esélyek” címmel.

A novemberben induló kampány egy magas minőségű, modern, figyelemfelkeltő és meglepő koncepció alapján született, amellyel televíziós és rádiós spotokban, közterületi megjelenések, print és online hirdetések formájában is találkozhatnak majd az emberek. A Társaság készül egy edukációs microsite-tal, aminek a segítségével bárki megtudhatja, hogy milyen következményekre számíthat annak fényében, hogy hány évet töltött el dohányosként.  Várható a kampány keretein belül egy applikáció is, amelyet egyedi és szerethető dizájnja emel ki a megszokott alkalmazások közül, és amely a leszokást ösztönző funkciókat az érzelmi kötődéssel kombinálva segíti a dohányzásról leszokni szándékozókat.

50 milliárd forint válik füstté

Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. célja, hogy megváltoztassa a fiatalok dohányzással kapcsolatos képét, és segítse a dohányzókat a leszokásban. A Társaság bízik benne, hogy mindkét cél elérésében hatékonyan segít majd a kampány; a fiatalok körében a meghökkentéssel és a figyelem felkeltésével, a dohányosokat megszólítva pedig az edukációval. Ugyanis megdöbbentő, hogy a még nem dohányzó fiatalok és a magyar dohányosok jelentős része sincs tisztában a dohányzás egészségügyi kockázataival, vagy – ahogy az a fókuszcsoportos kutatásból is kiderült – félvállról veszik azokat. A fogyasztók 18 százaléka nem tudja például, hogy a dohányzás tüdőrákot okoz, 31 százalék nem tudja, hogy a káros szenvedélye tüdőtágulathoz és COPD-hez (krónikus obstruktív tüdőbetegség) vezethet, 40 százalék nem hallott róla, hogy a passzív dohányzás is okozhat tüdőrákot, 34 százalék pedig nincs tisztában azzal, hogy a passzív dohányzás a gyermekeknél asztmához vezethet, tehát a mindennapi füstöléssel potenciálisan megbetegítheti azokat, akik a legtöbbet jelentenek neki. Az ND Nonprofit Zrt. 2019-es kampánya nekik is szól, hiszen továbbra is havonta 50 milliárd forint válik füstté Magyarországon.